Bantuan Ihsan

1.  Pengenalan 

Bantuan Ihsan terbahagi kepada Bantuan Ihsan Kecemasan dan Bantuan Ihsan Perayaan.

Bantuan Ihsan Perayaan ialah bantuan untuk membantu keluarga miskin menikmati kehidupan yang lebih sempurna ketika menghadapi musim perayaan.  Majlis penyerahan bantuan akan diadakan menjelang setiap perayaan Tahun Baru Cina, Hari Raya Aidilfitri dan Deepavali.

Bantuan Ihsan Kecemasan ialah bantuan untuk meringankan beban tanggungan dalam kes-kes yang melibatkan mangsa bencana alam, kebakaran, kematian ketua isi rumah dan sebagainya.

 

2.  Bentuk dan Kadar Bantuan

  • Bantuan berbentuk bantuan “One Off” sekali sahaja, jangka pendek dan sementara.
  • Bantuan tunai, bantuan bungkusan (hamper) atau bantuan peralatan sokongan. 
  • Kadar bantuan mengikut kesesuaian dan kelulusan Ahli Jawatankuasa Bantuan Kebajikan dan Sosial YBJB.

 

3.  Syarat-syarat Kelayakan Pemohon

  • Bantuan Ihsan Perayaan:
    • Warganegara (Status Penduduk tetap dan warga asing tidak layak memohon).
    • Pemohon hendaklah menetap dalam kawasan pentadbiran Majlis Bandaraya Johor Bahru (Rujuk Peta Kawasan).
    • Pendapatan Isi Rumah kurang daripada RM940.00 atau RM240.00 perkapita ke bawah.
    • Keutamaan kepada golongan warga emas, OKU dan ibu tunggal.
  • Bantuan Ihsan Kecemasan:
    • Hilang upaya sementara atau kekal:  Mangsa kemalangan atau pesakit kronik.
    • Mangsa bencana alam seperti ribut, kebakaran, dan banjir yang menyebabkan kerosakan pada tempat tinggal.
    • Kematian ketua isi rumah atau hilang punca pendapatan.
    • Memerlukan bantuan keperluan hidup makanan / perlindungan kerana kemiskinan atas sebab-sebab lain yang munasabah. (Di bawah pertimbangan pihak pengurusan YBJB) 

 

4.  Bagaimana Memohon Bantuan Ihsan Perayaan? 

Permohonan bagi bantuan ini tidak dibuka kepada orang ramai.  Penerima bantuan perayaan dipilih daripada kes-kes sedia ada yang telah dibanci dan aduan dari ketua masyarakat seperti Ahli Parlimen, Pejabat Daerah Johor Bahru, Ahli Majlis MBJB dan sebagainya.

 

5.  Bagaimana Memohon Bantuan Ihsan Kecemasan? 

  • Sediakan salinan dokumen seperti berikut:

1. Kad pengenalan suami, isteri, anak-anak, ibu bapa yang tinggal serumah.

2. Slip gaji ahli isi rumah yang bekerja atau surat  pengesahan pendapatan bagi yang bekerja sendiri.

3. Kad OKU, Surat doktor, surat sokongan  dan lain-lain (jika ada).

  • Hadir ke pejabat Yayasan Bandaraya Johor Bahru di Tingkat 5, Bangunan JOTIC, Jalan Ayer Molek, Johor Bahru untuk proses temuduga dan mengisi Borang Permohonan Bantuan.
  • Kami juga menerima aduan kes kemiskinan daripada orang ramai, ketua masyarakat dan NGO. Bagi ketua isi rumah yang uzur juga dibenarkan menghantar wakil keluarga untuk memohon bantuan.  
  • Serahan borang melalui pos atau online TIDAK DITERIMA.